בתי ספר אקסטרניים
» מאמרים וחדשות
» שיפור בגרויות- מועד ב' זה לא סוף העולם
שיפור בגרויות- מועד ב' זה לא סוף העולם
נכתב בתאריך: 15/08/13
הכנה לבגרות כוללת פעמים רבים את הצורך לעבור מבחן פעם נוספת – בשל כישלון במועד א' או שיפור בגרויות. המפתח להצלחה במועד ב' טמונה במידה רבה באסטרטגית למידה נכונה, שכן לא מדובר ב"לא נודע", אלא במבחן וסוגי שאלות אשר כבר התמודדנו איתם בעבר. בנוסף, מכיוון שמדובר במועד ב' קל יותר לזהות אילו טעויות עשינו בעבר (במבחן או בצורת ההכנה אליו), וכך להימנע מהן.
אסטרטגית למידה למועדי ב'
בין אם אתם מודיעים לכך ובין אם לא, הכנה לבגרות מתבססת על אסטרטגית הלמידה שרכשתם עם השנים – שכוללת קריאת חומר, סיכום חומר או מעבר על בחינות עבר – כל אחד וסגנונו האישי. לא תמיד הדרך בה למדו למבחן בכיתה ו' מתאימה לצורת הלמידה בעת שיפור או השלמת בגרויות.
כאשר מתמודדים עם שיפור בגרויות שכבר עשיתם, השלמת בגרויות, או כל מועד ב', יש לנקוט באסטרטגיה המתבססת על שני עקרונות:
ניתוח המבחן הקודם והסקת מסקנות– יש לשאול את עצמכם מה הסיבה לכך שאתם עושים שוב את המבחן. האם מדובר בלמידה מועטה מידי, חוסר הבנה של יסודות הנדרשים כדי להצליח במבחן, חוסר יכולת לבטא את הידע בכתב, או אפילו חוסר ריכוז בשעת המבחן. מרגע שמזוהה הסיבה האמתית לכישלון, קל יותר להגדיר מה יש לשנות במבחן הבא.
יישום המסקנות לקראת המועד הבא– כמובן שלא מספיק רק להבין, אלא שיש להחליט מה יהיה שונה ב"סיבוב ב'" של המבחן. לדוגמה, תלמידים רבים שנמצאים בהליך שיפור בגרויות במתמטיקה, מגלים כי אינם מצליחים להתמודד עם נושאים מורכבים, אך הסיבה לכך היא בעיה בסיסית באלגברה.
במקרה שכזה, לא יהיה טעם להמשיך וללמוד את הנושאים המורכבים לפני התמודדות עם הבעיה האמתית, בלמידה עצמית או באמצעות מורה.
מהאסטרטגיה לטקטיקה – טיפים למועד ב'
ראשית חשוב להבין שחוסר ההצלחה במועד א' אינה כישלון, אלא הזדמנות ממוקדת להשתפר. בכל הליך של הכנה לבגרויות, ניתן להתייחס למועד א' כסימולציה, שנועדה לסייע לכם לאתר את נקודות החולשה שלכם.
דרך טובה להבין שחוסר ההצלחה במועד א' היא עניין של העבר, היא לשמור או להשיג את השאלות המלאות של המבחן הקודם. לאחר זמן מה של למידה, יש לשוב ולעשות את המבחן במלואו, וכך ניתן יהיה לראות את ההתקדמות (מסיבה זו מכוני הכנה לבגרות נוהגים לערוך לתלמידים מבחנים חוזרים או לבחון אותם במבחנים דומים – כדי לראות את אופן השיפור של התלמידים). כמו-כן, לאחר שזיהיתם את נקודת התורפה, לא מומלץ להתחיל ללמוד באופן עקשני אלא לעצור ולשאול את עצמכם שאלה – באילו נושאים ניתן להתקדם באופן היעיל ביותר, ובאילו הסיכוי לשיפור אינו גדול. לעיתים עדיף להתמקד בנושאים שבהם יש סיכוי גדול יותר להגיע להישגים טובים, ולהזניח יחסית נושאים קשים מאד עבורכם. כך ניתן למקסם את זמן הלמידה במקרה שהוא מצומצם.
דוגמה נוספת החוזרת על עצמה בהקשר של שיפור בגרויות עוסקת בפער שבין שעות הלימוד ושעות הבחינה. פעמים רבות תלמידים הנמצאים במרתונים של הכנה לבגרות לומדים בשעות הלילה. לפתע, הם מגלים שאינם מצליחים לתפקד כמו שצריך בזמן המבחן. מסיבה זו מומלץ מאד להתרגל לסדר יום שתואם ליום המבחן, כבר בזמן הלימודים. בפרט, יש לבצע סימולציות של המבחן האמתי בשעה בה אתם אמורים להיבחן, ואם אפשר אפילו בכיתה בה אתם אמורים להיבחן. כך תוכלו להתרגל לכל התנאים.
בשונה מלימוד למועד א', שהוא מעין "מלחמת התשה", הלימוד למבחן ב' הוא "מלחמת גרילה". יש לזהות נושאים קטנים או גדולים שמעכבים אתכם ולתקוף אותם באופן ממוקד לפי סדר החשיבות שלהם ומידת התרומה שלהם לציון הסופי