האבחון הדידקטי הוא תהליך מקיף ומעמיק שנועד לבחון את תפקודו הלימודי של התלמיד במגוון תחומים. בניגוד לאבחון פסיכודידקטי, שכולל גם היבטים רגשיים ואינטליגנציה כללית, האבחון הדידקטי מתמקד בהיבטים הלימודיים והקוגניטיביים הקשורים ישירות לתהליכי למידה. חשוב להבין כי מטרת האבחון אינה רק לזהות קשיים, אלא גם למפות את החוזקות של התלמיד ולהציע דרכים יעילות לניצולן בתהליך הלמידה.
אבחון דידקטי הוא כלי מקצועי חיוני המסייע באיתור וזיהוי קשיי למידה ספציפיים, תוך מתן המלצות מעשיות להתמודדות עימם. בעולם החינוך המודרני, שבו ההבנה של צרכי הלומד הפכה מרכזית יותר מתמיד, האבחון הדידקטי מהווה צעד משמעותי בדרך להתאמת תהליך הלמידה לצרכיו הייחודיים של כל תלמיד.